ADOLESCENT | Wystawa zbiorowa

WYSTAWY
Do projektu Fundacji Upside Art „Adolescent” zostali zaproszeni: Michał Banasik, Rafał Kowalski, Paweł Książek, Bartek Otocki, Łukasz Patelczyk, Piotr Pauk, Remigiusz Suda, SIKSA, Katarzyna Szeszycka, Anna Taut, Damian „Czarnobyl” Terlecki, Aleksandra Waliszewska, Małgorzata Wielek-Mandrela, Kacper Zieliński. Są to uznani artyści wypowiadający się głównie w medium malarskim, jednakże nie wszyscy użyli tego środka wyrazu w odpowiedzi. Większość z kilkudziesięciu prac, które zostaną zaprezentowane na tej wystawie to realizacje premierowe.
OTWARCIE WYSTAWY12GRU '18śr, 20:30
Wernisaż 12 grudnia 2018, o godz. 20:30 w galerii Poziom 4. Filharmonii w Szczecinie otworzy SIKSA, duet złożony z wokalistki i basisty. Artyści sami swoją twórczość nazywają „buntem na zamówienie bez organizowania przetargów”. Tworzą jedyne w swoim rodzaju widowisko, łączące w sobie elementy punkowego koncertu i teatralnego performance będącego artystyczną oraz ideologiczną prowokacją. SIKSA nie boi się mocnych słów. Obnażając hipokryzję współczesnego świata, wyprowadza odbiorców ze strefy komfortu oraz pozostawia odartych ze złudzeń i masek przywdziewanych na co dzień.

Projektowi „Adolescent” towarzyszy tekst napisany przez dr. Krzysztofa Łukomskiego.

„Większość z nas pamięta okres dojrzewania jako rodzaj podwójnej negatywności: nie mogąc już dłużej być dziećmi, nie jesteśmy jeszcze zdolni do bycia dorosłymi”

Julian Barnes


Nie prosiłem się o to by się urodzić. Nikt inny też nie. Wielkość i złożoność świata sprawia, że czuję się mały i wolny od odpowiedzialności. Wydaje mi się że jedyną ważną rzeczą do roboty jest podejmować próby i spędzać dobrze czas. Rozumiesz to uczucie?”* Aby odpowiedzieć na pytanie zadane przez nastoletniego bohatera powieści Erlenda Loe, potrzeba nam wyrafinowanej umiejętności powrotu do czasu, o którym słusznie/niesłusznie* programowo zapominamy, kiedy stajemy się dorosłymi. Ten przedział wiekowy pomiędzy późną podstawówką a końcem liceum, to okres prób i powolnej akceptacji własnych niepowodzeń, przekuwanych w lekcje życia, które z czasem, w miarę rozwoju kolekcji wzlotów i upadków w starszym okresie bytności, zaczynamy uromantyczniać i resentymentalizować. Do tej specyficznej poetyki wrażeń i emocjonalności odwołuje się tytułowe pojęcie wystawy „Adolescent”. W języku angielskim oznacza ono w zasadzie to, co polskie słowo „Nastoletni”, ale w rzeczywistości odmienność lingwistyczna i kulturowa pozostawia ów wyraz niemożliwym do odpowiedzialnej translacji na język polski. Gdybyśmy jednak byli uparci, możemy spróbować tłumaczeń literalnych i pośrednich. „Adolescent” to inaczej „dojrzewający” lub dokładniej „rosnący ku dorosłości”. To wzrastanie, jak w powyższym cytacie z ikonicznej norweskiej powieści o perypetiach „Naiwnego” w drodze ku osiągnięciu dojrzałości, nie zna limitów. Podwójna negatywność, o której pisał Julian Barnes, zawiera się w przedziale czasowym między uwolnieniem spojrzenia (i swobody działania): od odprowadzania wzrokiem przez dorosłych w dzieciństwie, nim samemu stanie się owym „patrzącym” dorosłym. Górna granica dojrzewania to zwyczajowo pakt zaakceptowania tzw. norm społecznych i obyczajowych (szczególnie w kulturach o wysokim standardzie zasad i nadzoru postępowania oraz rygorze wydawania opinii o wszystkich, którzy owym normom nie chcą się podporządkować), które niedojrzałą wciąż istotę mają podporządkować lub skazać na „wieczną niedojrzałość” (co zresztą pewna konserwatywna i dorosła grupa społeczna chętnie robi dzięki systemowi reguł, ocen i kar). Być może, jak próbuje udowodnić amerykańska popkultura (w postaci bohaterów popularnych teenage-seriali), nastolatki dziś są o wiele dojrzalsze niż w poprzednich pokoleniach, mniej rozrabiają, a nawet jeśli, to w zorganizowany sposób, wzmocniony wikiwiedzą i wszędobylskim „google search”, znacznie wcześniej niż kiedyś „przeczuwając”, kiedy „wrócą dorośli”; „wszystko podobno bardziej planują”, zmyślnie organizują i rozprawiają się z wyzwaniami bardzo już postmodernistycznej „współczesności”, w której komunikację międzyludzką zastąpiły jej substytuty i algorytmy (istotne jest zrozumienie ironii zawartej w języku, w pojęciach wyrażających nowe „religie młodości”, zaprojektowane, o paradoksie, dla dojrzewających przez już dojrzałych, wyznaczane przez rytualne i pełne ukrytej kontroli narzędzia – smartfony, które de facto ogłupiają i uzależniają od znajdywania szybkich i prostych rozwiązań zamiast dochodzenia do pewnych rezultatów przez dłuższe, doświadczalne „praktyki poszukiwania”, wreszcie media rzekomo „społecznościowe”, które w istocie znacząco alienują jednostki).

W powszechnej opinii dorosłych, jeszcze bardziej dziś niż chyba kiedykolwiek wcześniej, „młodzi” są zupełnie „nieprzygotowani do życia”. Ale czy rzeczywiście i co to właściwie znaczy? W mowie potocznej pojawia się od czasu do czasu wyrażenie mające to współcześnie dookreślić: „świadomie przedłużane dzieciństwo” (w języku angielskim, a bardziej nawet amerykańskim, sformułowane w odniesieniu do wiecznych „nastolatków” jako „prolonged adolescence”). Od zawsze przeczuwałem, że w określeniach typu „wieczny student” czy beznadziejnych uproszczeniach (i kliszach) w rodzaju: „jesteś ciągle jak nastolatka”, kryje się zazdrość już mocno dojrzałych o pewną wyjątkową wrażliwość, którą zwykle traci się, nie tyle z wiekiem, co raczej obrastając rutyną wykonywanej pracy i powtarzalnymi mechanizmami tzw. „dorosłego życia” (nie dotyczy to jednak wszystkich równo, ale jednakże i tak tworzy fałszywy obraz tego, „jak być powinno” w powszechnym mniemaniu pewnej konserwatywnej obyczajowo korporacji „dorosłej większości społeczeństwa”).

Symptomami dojrzewania w jego psychologicznym aspekcie są, po pierwsze, bycie w stanie pewnego ciągłego oczekiwania na coś co ma nastąpić, pozwalające na niezwykłą kreatywność i po drugie, niepoddawanie się regułom określanym z zewnątrz. Jednocześnie, ujawnia się także w tym okresie wzmożona potrzeba usankcjonowania pewności siebie i „odnalezienia się” wobec świata (uwiarygadniające własną podmiotowość i wyjątkowość), a także, niczym w grze (komputerowej), walka z czyhającymi na każdym kroku odkryciami „prawd o życiu”, drobnymi przykrości i seriami większych niepowodzeń i załamań (wynikających, a jakże, z zaprojektowanej przez świat dorosłych konkurencyjności, rozumianej jako wyścig jednostek w celu osiągnięcia większego zysku, coraz chętniej w dobie późnego kapitalizmu wmawianej nastolatkom, jako normy właściwej dla opisania wyzwań dorosłości), które w okresie dziecięcym były dotychczas obojętne, czy neutralne. Ideologia gromadzenia kapitału „ku dorosłości” ma organizować wszelkie dziedziny życia, w tym także pragnienia i uczucia. W pamiętnym filmie Soffi Coppoli zatytułowanym „Virgin Suicides”*** jeden z jego bohaterów, Jeffrey, trafnie określa różnicę między paradygmatami dojrzewania, a wizjami zaprogramowanej dorosłości: „We realized that the version of the world they rendered for us was not the world they really believed in...” (tłum. „Zdaliśmy sobie sprawę, że wersja świata, który dla nas stworzyli, nie była światem, w który oni sami naprawdę wierzyli”). Ten w zasadzie odwieczny paradoks, pozwala nam może mieć nadzieję, że owe/owi przedłużający swą młodość nastolatkowie/nastolatki, z pokolenia na pokolenie, będą coraz bardziej wyczuleni na „ściemy” dorosłych i wezmą sprawy w swoje ręce****, zanim dorośli zupełnie zapomną jak to było być niepokornymi, ale bardzo twórczymi istotami. W przeciwnym razie grozi nam wylęgarnia podobnych do siebie, spacyfikowanych, zbyt wcześnie dorosłych nastoletnich, których poeta i artysta, Wojtek Bąkowski (lider grupy Niwea) w pokoleniowym utworze sprzed paru lat trafnie określił tak: „Miły, miły, miły, miły młody człowiek” . A takich „miłych” zdecydowanie łatwiej poddawać kontroli. Wy, „Adolescenci przyszłości”, kiedy Wasze wersje z przyszłości będą do Was przemawiać i Was pouczać, wykrzyczcie głośno swoją niezgodę! Jeśli zbyt głęboko zanurkujecie w e-rzeczywistość, którą niektórzy dorośli zaprojektowali, by uśpić Waszą czujność, ten świat rzeczywiście czeka zagłada. Nie dajcie się zwieść lub raczej zawierzcie głosowi, wyrażonemu przez Holdena, bohatera pamiętnej powieści Salingera („Buszujący w zbożu”): „Niektóre rzeczy powinny by zostawać zawsze niezmienione. Żeby można je wpakować do jednej z tych wielkich oszklonych szaf i tak je przechowywać”.

* niepotrzebne skreślić
** wg oryginału: I did not ask to be born. Neither did anyone else. The size and complexity of the universe makes me feel so small and free of responsibility. It makes me feel that the only meaningful thing to do is to try and have a good time. Do you understand that feeling?; Naiwny. Super. Erlend Loe, wydanie polskie, Zysk i S-ka. Rok wydania: 2002.
*** tytuł filmu, jak wiele innych zresztą, został irracjonalnie i w iście neo-purytańskim stylu, przetłumaczony na język polski jako „Przekleństwa niewinności”, zamiast dosłownie jako „Dziewicze samobójstwa”, co choć jest zręcznym wybiegiem językowym, stanowi także o symptomatycznym wskazaniu, jak zwykle drobnomieszczańska kultura wzmożenia właściwej „obyczajowości” próbuje unikać konfrontacji z tym, co nie mieści się w przyjętych ideałach „moralności”;
**** marzenia niektórych dorosłych o perspektywie przejęcia realnej władzy przez młodych pojawiają się od czasu do czasu, np. w postaci promowania tzw. „parlamentów młodzieżowych” lub „oksfordzkich dyskusji” o świecie urządzanych przez licealistów, które mają pokazać nastolatkom, że już wkrótce w taki właśnie sposób zaczną organizować zarządzanie życiem i „zasobami”)


Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy:
Akademia Sztuki w Szczecinie
Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

FILMY I ZDJĘCIA
Marzec 2025
01MAR '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Katarzyna Laskowska | CirculusWystawa
01MAR '25sb, 19:00
Koncerty zewnętrzneZALEWSKI | ZGŁOWY | Koncert dla Zwierząt z PodlasiaWydarzenie współorganizowane
02MAR '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Katarzyna Laskowska | CirculusWystawa
02 MAR, nd, 18:00 - PASION DE BUENA VISTAkoncert zewnętrzny
05MAR '25śr, 19:00
KONCERTY KAMERALNE | Misterioso 2024/2025Nastrojowy kalejdoskopKoncert kameralny
06MAR '25cz, 10:00
Koncerty szkolne 2024/2025Jakby co?Koncert szkolnydla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich
06MAR '25cz, 12:00
Koncerty szkolne 2024/2025Jakby co?Koncert szkolnydla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół średnich
06MAR '25cz, 19:00
Galeria Poziom 4.INtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaWernisaż
07MAR '25pt, 15:00
07MAR '25pt, 19:00
GOŚCIE W FILHARMONIIMuzyka ciszyKoncert chóralny
08MAR '25sb, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
08MAR '25sb, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
08MAR '25sb, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
08MAR '25sb, 12:00
09MAR '25nd, 11:00
Akademia Młodego Melomana | Koncerty rodzinneAkademia Młodego Melomana | W blaszanym królestwie Króla TubyKoncertdla dzieci z opiekunami
09MAR '25nd, 12:00
DZIŚ10 MARpn, 10:00
Donuta odkrywaKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
DZIŚ10 MARpn, 12:00
Donuta odkrywaKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
10 MAR, pn, 19:00 - KULT AKUSTIK 2025koncert zewnętrzny
JUTRO11 MARwt, 12:00
KonsonanseKoncert kameralnydla seniorów
11 MAR, wt, 19:00 - ANIA DĄBROWSKA. TEGO CHCIAŁAM. TRASA 20 LECIAkoncert zewnętrzny
12 MAR, śr, 19:00 - SZCZECIN JAZZ 2025 - GALA JAZZ TOP MAGAZYNU JAZZ FORUMkoncert zewnętrzny
14MAR '25pt, 15:00
14MAR '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025Esencja WiedniaKoncert symfoniczny
15MAR '25sb, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
15MAR '25sb, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
15MAR '25sb, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
15MAR '25sb, 12:00
16MAR '25nd, 12:00
16 MAR, nd, 20:00 - WOJCIECH WAGLEWSKI MTV Unpluggedkoncert zewnętrzny
18 MAR, wt, 19:00 - HAPPYSAD INACZEJkoncert zewnętrzny
19 MAR, śr, 19:00 - SZCZECIN JAZZ 2025 - DIANNE REEVESkoncert zewnętrzny
20MAR '25cz, 19:00
MUZYKA ŚWIATA | Rubato 2024/2025Kołysanki dla świataKoncert muzyki świata
21MAR '25pt, 15:00
21MAR '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025Wiosna w wielkim mieścieKoncert symfoniczny
22MAR '25sb, 12:00
22 MAR, sb, 20:00 - KORTEZ - WIOSNA'25koncert zewnętrzny
23MAR '25nd, 12:00
23 MAR, nd, 20:00 - KORTEZ - WIOSNA'25koncert zewnętrzny
26 MAR, śr, 20:00 - KUBA BADACHkoncert zewnętrzny
28MAR '25pt, 15:00
28MAR '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025Z dalekaKoncert symfoniczny
29MAR '25sb, 12:00
29MAR '25sb, 19:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWernisaż
30MAR '25nd, 12:00
30MAR '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWystawa
30MAR '25nd, 17:00
EduWerwa | Koncerty rodzinneGóra-dół — Być jak KarłowiczKoncertdla dzieci od 6. roku życia z opiekunami
31 MAR, pn, 20:00 - HOOVERPHONICkoncert zewnętrzny
Kwiecień 2025
02KWI '25śr, 19:00
KONCERTY KAMERALNE | Misterioso 2024/2025Bach historycznieKoncert kameralny
03KWI '25cz, 10:00
Koncerty szkolne 2024/2025Góra - dół - Być jak KarłowiczKoncert szkolnydla uczniów szkół podstawowych
03KWI '25cz, 12:00
Koncerty szkolne 2024/2025Góra - dół - Być jak KarłowiczKoncert szkolnydla uczniów szkół podstawowych
04KWI '25pt, 15:00
04KWI '25pt, 19:00
GOŚCIE W FILHARMONIITak brzmi młodość!Koncert symfoniczny
05KWI '25sb, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
05KWI '25sb, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
05KWI '25sb, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
05KWI '25sb, 12:00
05KWI '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWystawa
06KWI '25nd, 11:00
Akademia Młodego Melomana | Koncerty rodzinneAkademia Młodego Melomana | Na tropie perkusyjnych uciekinierówKoncertdla dzieci z opiekunami
06KWI '25nd, 12:00
06KWI '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWystawa
07KWI '25pn, 10:00
Donuta odkrywaKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
07KWI '25pn, 12:00
Donuta odkrywaKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
08KWI '25wt, 12:00
KonsonanseKoncert kameralnydla seniorów
11KWI '25pt, 15:00
11KWI '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025Pasja JanowaKoncert symfoniczny
12KWI '25sb, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
12KWI '25sb, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
12KWI '25sb, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
12KWI '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWystawa
13KWI '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWystawa
13KWI '25nd, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025Pasja JanowaKoncert symfoniczny
23KWI '25śr, 19:00
KONCERTY KAMERALNE | Misterioso 2024/2025Na zachodzie EuropyKoncert kameralny
25KWI '25pt, 15:00
25KWI '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE | Grandioso 2024/2025 | POMNIKI SYMFONIKIPomniki symfoniki - BrahmsKoncert symfoniczny
26KWI '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWystawa
26KWI '25sb, 20:00
KONCERTY ELEKTRONICZNE | SoundLab 2024/2025French Love | Thylacine
Wydarzenie ODWOŁANE
Koncert elektroniczny
27KWI '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.HELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSWystawa
27KWI '25nd, 19:00
FILHARMONIA LIGHT | Brillante 2024/2025Zielono miKoncert
2025
REPERTUAR